Försäljningsvillkor

Beställning

På Tabena.se kan du beställa varor direkt från vår onlinebutik. Du kan också skicka ett e-postmeddelande eller ringa i din beställning:

E-post: https://tabena2.zendesk.com/hc/sv


Vi har inget minimibelopp vid beställning. Vi reserverar oss mot att bli slutsålda och förbehåller oss rätten att göra produktändringar och förbättringar fortlöpande. Om någon av de artiklar du har beställt är slutsålda kan vi istället bifoga en motsvarande ersättningsartikel. Om du inte skulle vara nöjd med ersättningsartikeln har du full returrätt och får tillbaka dina pengar för artikeln.

Vi förbehåller oss rätten att leverera senare eller annulera beställningar på varor som är slut på lager. Om artikeln förväntas komma på lager inom rimlig tid och artikelns pris överstiger 100 SEK, kommer vi att reservera varan och leverera den till dig så snart den finns på lager igen. 

För att handla i vår webbutik måste du vara 18 år eller ha godkännande från en förälder (förälder kan skicka godkännande till https://tabena2.zendesk.com/hc/sv)

Kundtjänst och tillgänglighet

Kontakta vårt kundcenter:
E-post: 
https://tabena2.zendesk.com/hc/sv

Vår postadress:

Tabena c/o Dreamlogistics Engelholm AB

Stackarpsvägen 10
(port 3-8)
264 39 Klippan
Sverige

Priser

För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under den aktuella kampanjperioden. För reservdelar, tillbehör och ett begränsat antal produkter kan priserna ändras oftare på grund av ändrade inköpspriser och / eller andra förändringar utanför Tabenas kontroll kontroll. Priserna är i svenska kronor och inkluderar moms (för närvarande 25%).

Vi förbehåller oss rätten att göra prisfel och prisförändringar på grund av förändringar i moms, onormalt stora förändringar i valuta eller inköpspriser. I händelse av uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller sig Tabena.se rätten att annullera beställningen.

Betalning

När du handlar på Tabena.se hanterar Klarna Bank AS betalsningen. För mer information om betalningsmöjligheter, kontakta Klarna Bank AS 

Alla priser inkluderar moms. Orderöversikten inkluderar alla kostnader som är förknippade med artikeln, såsom portokostnader, frakt, förpackning etc.

Som betalningsmedel kan du välja mellan de betalningsmetoder vi erbjuder i nettbutiken. För att minimera risken för obehörig åtkomst är din kreditkortsinformation krypterad. När vi har mottagit din beställning gör vi en reservation för ditt betalningsmedel för att säkerställa att det finns tillräckligt med pengar för att täcka köpeskillingen och slutföra transaktionen. Om bokningar inte kan göras förbehåller vi oss rätten att annullera bokningen. Du kommer att få information om sådan avbokning.

Om du använder ett betalkort, Klarna-faktura eller direktbank som betalningsmetod kommer du att debiteras när vi bekräftar din beställning och leverans har initierats hos oss. Detta gäller även förbeställningar av produkter som kommer att finnas tillgängliga i tid eller har ett obekräftat leveransdatum.

Om du väljer faktura skickas detta per. e-post från Klarna inom 24 timmar efter genomfört köp och med det förfallodatum som anges under köpprocessen. Inga extra avgifter tillkommer för inköp mot faktura. Observera att du alltid måste ange ett komplett personnummer för köp med Klarna Faktura. Klarna gör en kreditcheck för att avgöra om du kan handla för det valda beloppet. I denna bedömning tittar Klarna huvudsakligen på tre saker: din tidigare betalningshistorik med dem, hur mycket du vill handla och extern information som Klarna får från en kreditupplysningsbyrå (en kopia av brevet skickas när du får information från en kreditinformation byrå). Det är alltså en kombination av flera olika faktorer som avgör om köpet går igenom. Om köpet inte går igenom med en faktura kan du slutföra beställningen med ett annat betalningsmedel vi erbjuder. Om du har frågor om bedömningen, vänligen kontakta Klarna på 08-12012010  må-fre mellan 08.00-17.00.

Företag

Vi erbjuder också fakturor som betalningsmetod för våra företagskunder. Detta kan göras i kundvagnen genom att välja ett företag som betalningsmetod.

Säker handel

För att du ska vara helt säker när du handlar hos oss behandlas all personlig och kreditkortsinformation krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det innebär att informationen skickas via en helt säker anslutning så att ingen obehörig kan se din kortinformation.

Leveranstider, transport och fraktkostnader

Se de produkttyper nedan för vilken transportör som används.

Transportmedel
All leverans sker av Bring, PostNord, Schenker, TNT eller DHL

OBS! Om du har valt hemleverans, levereras beställnigen utanför mottagarens bostadsadress på bottenvåningen. Det vill säga att det INTE bärs på övervåningen eller inuti ytterdörren.

Tabena.se skickar inte varor utanför landets gränser (inklusive Svalbard och Jan Mayen)

Se de produkttyper nedan för vilken transportör som används.

Till leveransplats: Skicka paketet

Leverans sker till din valda leveranspunkt som är associerad med paketet och du kommer att meddelas (via SMS eller brev) när paketet har anlänt. Normalt levereras ditt paket till din leveransplats inom 2-7 arbetsdagar. Under högsäsong / kampanjperioder kan leveranstiden bli något längre pga stort orderintag.

Produkter och beställningar upp till 35 kg kan skickas med Bring som «Paket vid dörren». Paket vid dörren levereras normalt till den mottagande privatpersonens dörr (hushåll) mellan 17.00 och 21.00 varje vardag. Tiden för leverans är ett avtal mellan operatör och kund.

Denna produkt är endast tillgänglig i centrala områden / städer. För täckningsområde, se PostNords webbplats ( www.postnord.se )

Om du har valt detta leveransalternativ och du bor utanför täckningsområdet, kommer paketet att levereras som ett normalt postpaket till närmaste postkontor. Normalt levereras ditt paket inom 2-7 arbetsdagar. Under högsäsong / kampanjperioder kan leveranstiden bli något längre på grund av stor orderingång. Leverans meddelas per telefon (högst tre gånger).

Om ingen är hemma vid leveransen levereras paketet till närmaste postkontor och du får en upphämtningskort i posten.

Pertilast och stora partier

Om en enda produkt väger mer än 35 kg levererar Bring / PostNord, med vissa undantag, varorna hem till din gatuadress eller din tomtgräns med en pall utan extra kostnad.

Tjänsten inkluderar ett leveransförsök till mottagaren om mottagaren är ett företag. Om mottagaren är en privatperson sker förhandsmeddelande och leverans till gatunivå eller tomtgräns. Leverans kommer att ske vid överenskommen tid på dagen. Tiden för leverans är ett avtal mellan operatör och kund.

Om mottagaren inte är närvarande levereras ett upphämtningsmeddelande för varorna och kan hämtas vid närmaste terminal upp till 14 dagar efter ankomstdagen. Mottagaren kan på begäran få varorna levererade igen.

Affärspaket: Affärspaket från dörr till dörr

Leverans sker med Bring Paket och normal leveranstid är 2-7 arbetsdagar.

OBS! För vissa områden är leveranstiden längre, se Brings webbplats för mer information www.bring.se.

Fundera på att registrera din beställning så att Bring uppfattar dig som ett företag. Mottagaren måste ha ett företagsnamn och leveransadressen måste vara en gatuadress. Affärspaket levereras inte till postlådor eller till privatpersonsadresser. Pallast levereras på gatunivå på kajen eller lastrampen.

Klagomål om produkt, betalning eller frakt

Alla klagomål skickas skriftligen till vår kundtjänst till https://tabena2.zendesk.com/hc/sv

Leverans inte mottaget eller ej utlöst paket

Tabena.se (European Retail Group AS) förbehåller sig rätten att fakturera upp till 2000 SEK för varan som inte blir hämtat. Beloppet ska täcka de faktiska transportkostnader som det inebär att skicka varan tillbaka.

Ångerrätt och öppet köp

Om du har frågor om ångerrätten, vänligen kontakta vårt kundcenter via e-post: https://tabena2.zendesk.com/hc/sv.

Enligt lagen om ångerrätt (lagen om informationsskyldighet och ångerrätt vid distansförsäljning och försäljning utanför fasta affärslokaler från 2014 nr 27) har du som konsument rätt att häva ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varorna. Måste du meddela säljaren så snart som möjligt och senast den dag då tidsfristen löper ut.

Varans pris återbetalas vid mottagandet i oskadat och oanvänt skick till vårt lager.

Fraktkostnaden återbetalas inte.

Undersökning av artikeln och retur
Ångerrätten bör ge dig möjlighet att undersöka artikeln noggrant innan du bestämmer dig för om du vill behålla objektet. Det kan vara nödvändigt att öppna delar av förpackningen för att undersöka produktens art, egenskaper och funktion. Rätten att inspektera varan är begränsad och kan jämföras med den inspektion du kan göra om du köper varor i en butik.
Om din användning och granskning av artikeln går utöver vad som är motiverat och nödvändigt, är det möjligt att du måste betala ersättning till oss för varan som har förlorat sitt värde. Du tappar dock inte ångerrätten även om du har överskridit förfrågningsrätten eller börjat använda artikeln på vanligt sätt så länge du ångrar det inom återkallningsperioden.
Du måste bära kostnaden för returen och du är ansvarig för att varan returneras med korrekt förpackning och markering. Du kan hållas ansvarig för skada på artikeln i händelse av slarvig eller omotiverad retur. Skicka gärna artikeln i originalförpackningen väl förpackad. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka varan med en registrerad paketprodukt från Posten, eftersom du har bevisbördan för att varan har skickats tillbaka.
Returer som skickas kontant samlas inte in från oss.
Kom ihåg att bifoga inköpsbevis eller annan dokumentation för att varan köptes från oss. Ange även namn och adress samt kontonummer för eventuell återbetalning.

Skicka returen till:

European Retail Group c/o Dreamlogistics Engelholm AB

Stackarpsvägen 10
(port 3-8)
264 39 Klippan
Sverige

Detta måste skickas direkt med hemleverans till terminalen, (inte Postpaket Kontant!) 

Om varan returneras till följd av ett motiverat klagomål täcker vi dina fraktkostnader. Kontakta oss för klagomål så skickar vi en förstämplad paketetikett.
Om artikeln väger mer än 35 kg eller överskrider andra av Postens maximimått, kontakta vårt kundcenter för ytterligare instruktioner.

Återbetalning
Om du ska få pengar igen i samband med en reture görs detta uteslutande på ett bankkonto. Se därför till att ange rätt kontonummer samt namn och adress. Återbetalningen görs normalt inom 14 dagar efter att vi har mottagit och verifierat din retur. Vid retur av vissa elektriska produkter förbehåller vi oss rätten att kontrollera artikeln innan pengar återbetalas.

Klagomål och garanti

Garantierna i vår onlinebutik gäller endast i Sverige.

Om inte annat anges har du alltid 2 års garanti på produkter du köper från oss. Garantin täcker material- och tillverkningsfel.

Om du har frågor om vår garanti, vänligen kontakta oss på https://tabena2.zendesk.com/hc/sv

Vår garanti påverkar inte de lagstadgade rättigheterna du har som konsument genom konsumentköplagen.

Undantag: Vår garanti täcker inte förbrukningsvaror som laddningsbara batterier, andra glödlampor än lysdioder eller lågenergilampor. Garantin gäller inte defekter på grund av att objektet inte används i enlighet med användarmanualen, har utsatts för onormal användning eller försummelse, elektriska överspänningar från blixtnedslag eller att den har byggts om eller ändrats.

I händelse av klagomål eller annullering av köpet på grund av försenad leverans, kommer pengarna att återbetalas med samma betalningsmetod som köpet gjordes med, pengarna återbetalas när Kpn.no har fått varorna i retur, dock inom 14 dagar efter anmälan.

Om detta önskas ber vi dig att kontakta vårt kundcenter via e-post: https://tabena2.zendesk.com/hc/sv

Felaktiga leveranser eller transportskador

Om vi levererar fel nummer eller fel artikel, vänligen kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Skicka in din retur- eller leveransnot med information om felet och bifoga eventuellt felaktigt levererade föremål i originalförpackningen. Om artikeln skadas under transport vid mottagandet, kontakta först leveransplatsen / transportören för att rapportera skadan.

Rapportera skador eller leveransfel

När du får en sändning, kontrollera om antalet paket är korrekt och att villkoret är som förväntat och bekräfta detta till föraren. Om din sändning är skadad eller något saknas måste du antingen registrera detta hos föraren som levererade sändningen eller meddela oss så snart som möjligt och senast fyra timmar efter leveransen.

Om varan levererades kl 13.00 eller senare är tidsfristen för att rapportera skadan kl. 09.00 nästa arbetsdag.

Exportera

Vi accepterar inte beställningar till länder utanför Skandinavien.

CE-märkning och godkännanden

CE-märkning på produkter innebär att tillverkaren ser till att produkten uppfyller EUs krav på produktsäkerhet. Vissa produkter kräver också typgodkännande. Tabena.se garanterar att alla våra produkter uppfyller de nuvarande kraven för användning i Sverige.

Installation av elektrisk utrustning

All 230 volt elektrisk utrustning för permanent installation måste installeras av en auktoriserad elektriker. Detta inkluderar bl.a. strömbrytare, dimmerbrytare, uttag, beslag, elektriska ledningar och armaturer. Felaktig installation kan äventyra liv och hälsa. Vi tar inget ansvar för felaktig anslutning av sådan utrustning.

Integritet

Tabena.se ansvarar för den personliga information du har gett oss när du registrerar dig för att handla online eller via telefon, e-post eller brev. Då accepterar du också att Tabena.se kan använda denna information för att fullgöra våra skyldigheter gentemot dig och ge dig bästa möjliga service. Informationen kan också användas för marknadsföring, till exempel för att skicka ut kataloger eller erbjudanden. Om du vill göra ändringar i informationen kan du logga in och ändra din profil i vår onlinebutik eller kontakta vårt kundcenter för hjälp.

Cookies

Vår onlinebutik innehåller så kallade cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, måste alla som besöker en webbplats med cookies få information om den.

Du kan titta runt i webbutiken utan cookies, men du kan inte handla. Vi använder cookies för att hantera innehållet i din kundvagn. Det är en textfil som lagras på din dator. Vi lagrar också information om du har valt att visa kategorisidor med eller utan bilder.

Om din webbläsare eller brandvägg är inställd på att förhindra lagring av cookies kan du kontakta vårt kundcenter och leverera din beställning via e-post.

Företagsinformation

Postadress:

European Retail Group AB
Romstadsvägen 2 C
653 42 Karlstad

E-post: https://tabena2.zendesk.com/hc/sv
Org. nr: 559422-4700

Vi förbehåller oss rätten att göra text- och bildfel i vår webbutik, våra kataloger och reklamutsändningar. All text, grafisk design, logotyper, bilder etc. tillhör Tabena.se och får inte kopieras.

Ansvar

Tabena.se ansvarar inte för indirekta skador.

Force majeure

I händelse av styrkor som strejker, transportförbud , import- och exportförbud, personalsjukdom eller andra omständigheter utanför Tabena kontroll kan det hända att Tabena inte kan fullgöra sina skyldigheter som nämns i dessa villkor under den tid som force majeure råder. Om force majeure råder i mer än två månader och tabena.se skyldigheter som en följd inte uppfylls på mer än 2 månader har du och / eller Tabena.se rätt att säga upp avtalet utan sanktioner.

Försäljningslöfte

Vi har en försäljningsrätt på de levererade produkterna tills köpeskillingen inklusive ränta och kostnader har betalats till fullo.

Tvister

Parterna ska sträva efter att lösa eventuella tvister med en gång. Om detta inte lyckas kan du föra ärendet till Konsumentverket nära där du bor. Part i ärendet är Säljaren, dvs Tabena.se. Alla tvister ska lösas i enlighet med norsk lag. Om målet väcks vid domstol måste det avgöras på din (köparens) geografisk område.

Övrig

Informationen på denna webbplats kan innehålla tekniska eller typografiska fel. Kontakta gärna kundcentret för att rapportera tekniska eller typografiska fel.

© 2024 Tabena, Drivs av WeAssist.no

  • American Express
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • Klarna
  • Maestro
  • Mastercard
  • Shop Pay
  • Union Pay
  • Visa